Svarfrister for sagsbehandling
Læs Seniorrådets høringssvar om vejledende svarfrister for sagsbehandling. Emnet blev behandlet på Seniorrådets møde den 12. september 2024.
Høringssvar fra Seniorrådet
Seniorrådet ønsker at afgive høringssvar angående de vejledende svarfrister og sagsbehandlingstider på de sociale områder.
Det er positivt, at der er en stigende tendens i overholdelsen af svarfristerne, men det er tydeligt, at fristerne for udpegning af hjælper (§ 94) fortsat ikke er tilstrækkeligt tilfredsstillende, med kun 33% overholdelse i 2023.
Det er essentielt, at der tages hensyn til de særlige forhold, der gælder for denne sagstype, især i tilfælde hvor borgerne skifter fra en hjælpeordning til en anden.
En forbedring af måden, hvorpå behandlingsstart registreres, vil forhåbentlig kunne give et mere retvisende billede af de reelle behandlingstider.
Desuden bør det bemærkes, at sagerne vedrørende tilskud til bil (§ 114) og forbrugsgoder § 113 kræver en prioritering, da dette kan påvirke mange menneskers mulighed for at fungere i dagligdagen.
Pasning af nærtstående (§ 118) kræver også en prioritering, da behandlingen her heller ikke er tilstrækkelig hurtig. Dette påvirker borgerne og pårørendes mulighed for at modtage nødvendig hjælp i tide.
§ 112 hjælpemidler: Seniorrådet mener at behandlingstiden på hjælpemidler til bl.a. §112 er for lang.
Seniorrådet opfordrer til, at der tages initiativ til at forbedre behandlingstiderne for disse sagsområder, så de bliver mere i tråd med de voksende forventninger fra borgerne og deres behov for hurtig sagsbehandling.
Det har betydning for mange mennesker.
Læs mere
Læs hele sagsbeskrivelsen under punkt 3 i referatet fra Seniorrådets møde den 12. september 2024